tiistai 29. tammikuuta 2019

Virkatut huovutetut lapaset kävi tuotekehittelyssä (ohje löytyy)

Lähes nappiin meni! Täältä löytyy aiempi postaukseni virkatuista huovutetuista lapasista. Tein pientä tuotekehittelyä ja nyt voin julkaista ohjettakin miten nämä tein. Tämä ei ole tarkka ohje, mutta antaa suuntaa. Mulla varsi oli ennen huovutusta kyynärpäähän asti, sitä kokoa ei siis kannata säikähtää! Ovat todella suuret ennen huovutusta.




Virkkasin 45 ketjusilmukkaa jotka yhdistin piilosilmukalla ympyräksi. Tein kolme ketjusilmukkaa ensimmäiseksi pylvääksi jonka jälkeen virkkasin 44 pylvästä. Etenin näin yhteensä 12 kerrosta, jonka jälkeen virkkasin edelleen pylväillä, mutta peukaloa varten jätin kuuden silmukan kolon, eli virkkasin kuusi ketjusilmukkaa ja samalla hyppäsin kuuden silmukan yli, jonka jälkeen jatkoin pylväillä yhteensä 11 kerrosta. kerroksilla 12 ja 13 virkkasin joka toiseen silmukkaan pylvään eli kavensin ja lopuksi harsin koukulla ja langalla pään umpeen.

Peukaloon tuli 12 silmukkaa, virkkasin pylväillä peukalonkin, yhteensä 6 kerrosta pylväitä, kerroksilla 7 ja 8 virkkasin vain joka toiseen silmukkaan pylvään eli kaavensin tässä vaiheessa. Lopuksi päättelin kaikki langanpätkät.

Huovutin pesukoneessa 60 asteessa ihan normiohjelmalla, pesukoneessa oli lapasten lisäksi pari pyyhettä. En laittanut mitään muovipusseja lapasten sisään, koskaan ei ole mulla Joki-lanka yhteen huopunut.

Käytin näihin lapasiin kaikki Novitan Joki-langan loput. Nyt olen aika tyytyväinen tähän malliin jonka olen kehittänyt. Inasen lyhyempi olisi peukalo voinut olla, samoin varsi. Käänsin lopuksi varren reilun sentin verran kaksinkerroin, nyt on hyvä pituus! Mulla on suht pullukka käsi, että pieneen käteen laittaisin vähän vähemmän silmukoita ja vähemmän kerroksia. 




Mä rakastan tehdä näitä virkattuja huovutettuja töitä. Erityisesti olen tehnyt tossuja ja nyt nämä muutamat lapaset ja muutama hattu on tullut myös tehtyä. 

Tässäpä joitakin huomioita mitä olen tässä matkan varrella tehnyt. Kun virkkaa Joki-lankaa yksinkertaisena, ei virkkuujälki näy yhtään huovutuksen jälkeen, mutta jos lanka on kaksinkerroin (virkkaa siis tuplalangalla), usein jää virkkuujälki näkyviin. Huopumiseen vaikuttaa se miten paljon koneessa on muuta pyykkiä, heti jos kone on täydempi huopuu työ heikommin. Olen todennut, että pari pyyhettä maksimissaan huovutustyön kanssa samaan aikaan pesukoneeseen, niin hyvä tulee. Olen myös oppinut sen, että jos ensimmäisellä kerralla ei huovu tarpeeksi, toisella kerralla yleensä huopuu.



Näissä lapasissa ei kylmä pääse yllättämään! 100 prosenttinen huovutettu villa on lämmin. Tein nämä pihatöitä varten, niitä täällä Toivolassa riittää näin tavellakin. Varsinkin tänä talvena, kun lunta tuntuu tulevan kokoajan lisää. 

2 kommenttia:

  1. Ihanat jälleen! Värit ja kaikki. <3 Kunnon huopakintaat on nyt tarpeen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Juu, kyllä tänä talvena on tarpeen ollut!

      Poista