keskiviikko 7. marraskuuta 2018

Värjättyjä lankoja

Lankojen värjääminen Kool Aidilla on koukuttavaa puuhaa. Voin suositella kokeilemaan Kool Aid värjäystä, sekä elintarvikevärejä. Tosin itse tykkään enemmän ensimmäisestä vaihtoehdosta. 

Värjäsin lankoja ensimmäisen kerran noin viisi vuotta sitten ja edelleen se on hauskaa puuhaa. Koskaan en ole kokeillut käyttää luonnonmateriaaleja lankojen värjäämiseen, sitäkin haluan joskus kokeilla! 




Näiden linkkien takaa löydät ohjeet ja tiedot mitä väriä mistäkin pussukasta tulee.





Värjätä voi sekä mikrossa, että kattilassa. Itse olen tykästynyt värjäämään mikrossa. 

Värjättävänä lankana minulla on ollut Novitan valkoista 7 veljestä lankaa ja Pirtin kehräämön lampaanvillasta tehtyä villalankaa. Ruiskutekniikkaan en ole tykästynyt.




Aloittaessasi värjäämisen, muista laittaa lanka vyyhdiksi, jos ei valmiiksi ole. Lapsuudessani langat oli aina vyyhtinä. Tässä mukava aasinsilta meidän nuorimpaan koiraan, meillä on pentu, ikää nyt neljä kuukautta ja nimeltään Vyyhti, mikäpä muu käsityöharrastajan koira voisi olla nimeltään ;)



Millaisia kokemuksia sinulla on lankojen värjäämisestä?

2 kommenttia:

  1. En ole itse päässyt värjäykseen perehtymään vielä ollenkaan. Mutta ihastelen kyllä aktiivisesti muiden aikaansaannoksia! :D Mua kiinnostaisi nimenomaan kasvivärjäys. Vyyhti on muuten aika ihana nimi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, se kasvivärjäys kyllä kiehtoo! Kiitos, mä olen myös tykästynyt oikein kovasti siihen nimeen. Kerrottakoon vielä, että mieheni keksi nimen 😁

      Poista