torstai 11. huhtikuuta 2019

Jälleen kerran mun lempitossut

Huopatossutehdas pyörii taas, vaikka lämmin kevät on jo ihan nuuskauksen päässä. En kerennyt jouluksi tekemään niin paljon tohveleita kuin niitä toivottiin, niinpä teen nyt kun on aikaa.


Mähän virkkasin aiemmin tuplalangalla ja vasta tänä vuonna älysin miten kivat tulee yksinkertaisella langalla. Olen ohjetta hionut suuntaan ja toiseen ja nyt alan olemaan tyytyväinen. Vielä voisin lestiä inasen leventää. 


Tossut on virkattu kasin koukulla Novitan Joki-langasta ja tosiaan nyt oli ihan yksinkertainen lanka. Varret on ihanaa lankaa, ihan uusi tuttavuus mulle, alpakkaa ja lammasta. Novitan Alpaca Woolissa on 50 % alpakanvillaa ja 50 % lampaanvillaa. Tässä langassa on ohjeissa käsinpesu. 


Nämä tossut on ensin virkattu ja sen jälkeen konehuovutettu 40 asteessa muutaman pyyhkeen seassa. Huopumiseen vaikuttaa moni asia, mm. se miten täynnä kone on. Jos kone on kovin täynnä, huopuu tohvelit heikommin. 


Kun tossut oli koneessa huopuneet ja uuninpankolla kuivuneet, otin kakkosen virkkuukoukun jolla lävistin langan tossun suuosan ympäri. Tämän jälkeen aloitin varren virkkuun. 

Muotoilin tossut sekä käsin, että jalassani ennen kuivatusta. Harjasin tossut pörröisiksi juuriharjalla kun ne olivat hyvin kuivuneet. 

En laita enää nykyään pesukoneeseen tossujen sisälle muoveja, ikinä ei ole mulla huopunut yhteen kun Joki-langasta olen tehnyt.


Varsi on virkattu mun lempikuviolla, kuin V-Stitch virkkaus, mutta kahdella pylväällä, voisiko kutsua tuplawee-virkkaukseksi? :D En siis tiedä onko tälle  joku nimi olemassa. Lopuksi virkkasin viimeisen kerroksen kiinteitä silmukoita. Tiedätkö sinä tälle nimeä?


En ole enää laskuissa pysynyt miten monet virkatut ja huovutetut tossut olen aiemmin tehnyt. Todella monet, kaikista ei ole edes kuvia ja osa löytyy vanhasta blogistani. Meidän koko suku ja lähipiiri rakastaa näitä huopatohveleita niin kuin minäkin.


Täältä näkee joitakin aiempia tekemiäni tohveleita.


Seuraavat on jo koukulla ja kolmannet ajatuksissa. Näiden jälkeen keskityn taas muihin käsitöihin, mutta pyörittelen tätä tossutehdastani aina kun on aikaa.

2 kommenttia: